Headerbild

Föreningen

Hej och välkommen till Botkyrka skytteförening.

Skytte - En Sport för dig!

Skytte är en av världens största sporter om man ser till deltagarantalet. Skytte är större än t.ex. skidåkning och ishockey. Varför? Jo, skytte är en sport där alla "platsar". Du behöver inte vara stor, stark, snabb etc. för att lyckas. Skytte är jämte ridningen den enda idrott där flickor och pojkar kan delta på lika villkor. Skytte är den enda idrott där juniorer och veteraner kan delta på lika villkor. Skytte är den enda idrott där många handikapp kan delta på lika villkor. Kort sagt, skytte är en sport som passar alla!

Luftgevärsskytte
Detta är vår populäraste gren och skjuts inomhus under vinterhalvåret. De yngre skyttarna skjuter sittande. De äldre tillämpar den betydligt svårare stående ställningen. En normal träningsomgång är på ca 20 skott plus provskott för de yngre och 40 skott för de äldre. Avståndet är 10m.

Korthåll
Här skjuter vi med "krut -gevär". I banskytte skjuter du mot tioringad tavla på 50 meter. Som nybörjare skjuter du liggande. Efterhand som Du blir skickligare prövar du på knästående och stående.

Detta är vad Botkyrka Skytteförening erbjuder Dig. Du väljer själv vilken eller vilka grenar Du vill prova.
Vilken gren du än väljer, kommer du att bli väl mottagen och få instruktion av någon av våra utbildade och licensierade föreningsinstruktörer.

Bredd och Elit
Du väljer också själv ambitionsnivå. I vår förening är du lika välkommen vare sig du utövar skytte som en trevlig hobby eller har ambition att bli landslagsskytt.

Elit
Målet för de skyttar som satsar på elit är att få ta på sig landslagsoverallen och eventuellt få stå högst på prispallen i t.ex. Nordiska landskampen.

Breddverksamhet
I vår skytteförening får du utbildning, möjlighet att delta i mindre tävlingar och erövra skyttekompetensmärken. När du lärt dig mer, kan du delta i någon av våra breddtävlingar t.ex. Förbundets serietävling, förbundsmästerskap, SM m.fl.
Vi vill dock förtydliga att vi i dagsläget inte kan organisera transporter till tävlingar utan det är upp till varje skytt. Men vi hjälper gärna till men lån av luftgevär när man är etablerad skytt hos oss.

Social gemenskap
Som medlem i vår skytteförening kommer du med i en fin social gemenskap.
Vi vill också påpeka att vi är en ideell förening. Det innebär att alla måste hjälpa till.
Är du intresserad av att hjälpa till är det bara att meddela någon av ledarna så hittar vi något att göra. En ideell förening innebär också att alla intäkter går tillbaka till medlemmarna i form av material till sporten. Har du ideer om hur vi kan förbättra föreningen tar vi gärna emot förslag.

Skytte är en sport, En hobby, En livstil
Kanske någt för dig?
Varje ny medlem är viktig för oss.

Kontakta Oss! Så ser Vi till att DU blir väl omhändertagen i vår förening.